Skip to main content

Vandaag vertrok er vanuit Londen een vlucht naar New York op pure biobrandstof. Virgin Atlantic wilde hiermee laten zien dat milieuvriendelijker vliegen mogelijk is, maar ik vraag me af of dit wel echt zo’n prestatie is. De brandstof die gebruikt werd, Sustainable Aviation Fuel (SAF), bestaat voor 88 procent uit afvalvetten en voor 12 procent uit resten van maïsproductie. Serieus? Is het nu zover gekomen dat we onze vliegtuigen gaan voeden met vetresten en maisafval?

En alsof dat nog niet belachelijk genoeg is, wordt deze SAF slechts in zeer kleine hoeveelheden geproduceerd. Het lijkt erop dat de CEO van Virgin Atlantic zichzelf graag hoort praten wanneer hij beweert dat deze vlucht een “historische prestatie” was. Maar laten we eerlijk zijn: als je iets doet wat bijna niemand anders kan doen omdat het simpelweg te duur en onpraktisch is, dan kun je moeilijk spreken over een succes.

Natuurlijk worden ons allerlei mooie toekomstbeelden geschetst waarin we volledig elektrisch kunnen vliegen zonder CO2-uitstoot. Maar tot die tijd moeten we blijkbaar steeds meer ruimte innemen in de tank van het vliegtuig met biobrandstoffen zoals SAF om ons geweten te sussen.

De Europese Unie heeft zelfs al plannen om binnen twee jaar alle vluchten minimaal 5 procent aan SAF te laten bevatten en tegen 2050 moet dit percentage stijgen naar maar liefst 63 procent. Serieus, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Het is nu al een uitdaging om genoeg biobrandstof te produceren en dan moeten we ook nog eens de prijs van vliegtickets laten stijgen.

Het Verenigd Koninkrijk wil zelfs in 2030 maar liefst 10 procent SAF aan hun brandstoffen toevoegen. Ze willen daarvoor vijf fabrieken openen tegen 2025. Maar wie gaat dit betalen? De Britse luchtvaartmaatschappijen waarschuwen terecht voor hogere kosten en banenverlies als deze doelen niet worden bereikt.

Kortom, het idee achter deze eerste trans-Atlantische vlucht op pure biobrandstof mag dan wel nobel klinkt, maar ik ben bang dat het niets meer is dan een publiciteitsstunt zonder werkelijke impact op onze CO2-uitstoot of duurzaamheid in de luchtvaartindustrie.

Bron: NOS – Eerste trans-Atlantische vlucht op pure biobrandstof

https://nos.nl/l/2499576