Ah, Fenerbahçe. Een club die uitblinkt in het opzetten van een show. Wanneer ze besloten hun jeugdploeg op te stellen en na slechts één minuut het veld te verlaten in de supercup, dachten ze waarschijnlijk: “Hoe worden we nóg irrelevant.” Gefeliciteerd, missie geslaagd. Het is als het meenemen van een waterpistool naar een tankgevecht – aandoenlijk, maar volslagen idioot.
Dit meesterwerk van een tactische beslissing stelt een nieuw niveau van “stunt” vast in de voetbalwereld. Ze hebben waarschijnlijk meer tijd besteed aan het uitzoeken welke outfit hun mascotte zou dragen dan aan het overwegen of dit wel zo’n slim idee was. Het is de voetbalequivalent van jezelf op LinkedIn endorsen voor ‘strategisch denken’. Wie bedriegen we nou echt?
Het heeft ongetwijfeld iets artistieks, in de zin van een performance art-stuk getiteld: “De zinloze tactiek van een voetbalteam.” Het is alsof je bewust na de eerste drink slok van een biertje uitroept dat je dronken bent. En dan is er natuurlijk het feit dat de gemiddelde tijd die een Fenerbahçe-fan besteedt aan het rechtvaardigen van deze actie langer is dan de tijd die de spelers op het veld doorbrachten. Ironie of pure poëzie?
Welkom in het tijdperk waarin clubs strategieën uitproberen die zelfs een driejarige zou afraden. Met hun beslissing hebben ze niet alleen een nieuw dieptepunt bereikt, maar waarschijnlijk de bodem doorboord op weg naar het middelpunt van de aarde. Politiek incorrect? Misschien. Maar laten we eerlijk zijn, het enige wat we hieruit kunnen concluderen is dat als er een prijs was voor de meest onlogische voetbalstrategie, Fenerbahçe met vlag en wimpel zou winnen.
Bron: NU.NL – Fenerbahçe stelt jeugdploeg op en verlaat al na één minuut het veld in supercup