Skip to main content

In een wereld waar originaliteit ongeveer net zo zeldzaam is als een eerlijke politicus, fladderde Iris Apfel rond alsof ze net uit een kringloopwinkel op LSD was gestapt. Maar laten we niet doen alsof ze de Moeder Teresa van de mode was. Zeker, ze leek op die ene tante die je op familiebijeenkomsten probeert te vermijden omdat ze anders begint over haar spirituele reis naar het innerlijke zelf – of nog erger, haar polycarbonate jewellry collectie van aliexpress tevoorschijn haalt.

Ze wordt geprezen voor haar ‘unieke’ stijl. Alsof aantrekken wat in de gemiddelde verkleedkist zit, plots het toonbeeld van creativiteit is. Kranten spraken over haar alsof ze de Da Vinci van de 21e eeuw was. Spoiler alert: Da Vinci schilderde de Mona Lisa, Apfel combineerde gewoon zestien patronen die niet matchen. Het feit dat je meer stijlen combineert dan er smaken zijn in een pak Haribo, maakt je niet meteen een stijlicoon. Het maakt je een visuele migraine.

Ze zei ooit: “Meer is meer en minder is een bore.” In een wereld waar overconsumptie ons rechtstreeks naar de klimaatapocalyps leidt, is deze uitspraak ongeveer net zo fris en verhelderend als een slok rioolwater. Het is als zeggen: “Laten we eens kijken hoeveel plastic we in de oceaan kunnen dumpen voordat de schildpadden op surfplanken kunnen rijden.” Milieuvriendelijk? Eerder not-so-friendly.

Dus, Iris Apfel, een zeldzame vogel? Eerder een vreemde eend in de bijt die bewees hoe hoog je kunt vliegen op de thermiek van pure, ongefilterde hype. Vergeet zeldzaam; in een samenleving die oppervlakkigheid idoliseert, was ze de koningin. Net zo uniek als een rijstkorrel in China.

Bron: GOOGLE NEWS – Originaliteit en eigen­zinnigheid kenmerkten ‘zeldzame vogel’ Iris Apfel