Skip to main content

Black Friday, de dag waarop mensen massaal hun geld verspillen aan nutteloze prullaria en overbodige elektronica. Alsof we niet al genoeg rommel hebben! Maar nee hoor, winkelketens vinden het nodig om ons nog meer onzin te verkopen met korting. En alsof één dag niet genoeg is, strekt deze waanzin zich nu uit tot anderhalve week of zelfs twee weken.

En wat gebeurt er in die periode? Mensen slaan compleet door en doen online aankopen als nooit tevoren. Bijna 9 miljoen transacties zijn gedaan via iDeal in slechts twee dagen tijd. Anderhalf miljoen meer dan normaal! Het lijkt wel een epidemie van koopziekte.

Maar laten we eerlijk zijn, wie heeft dit allemaal bedacht? Eric van Ballegoie van Tweakers zegt dat winkeliers elkaar gek maken in de hoop dat wij consumenten onze euro’s bij hen spenderen en niet ergens anders. Ze proberen vroeger dan ooit klanten binnen te halen met belachelijke kortingen op allerlei productcategorieën – zelfs medicijnen!

Het wordt steeds absurder hier in Nederland: duw- en trekwerk zoals ze dat kennen uit Amerika zien we hier gelukkig (of jammer genoeg) nog nauwelijks plaatsvinden. Waarschijnlijk omdat men allang geen geduld meer kan opbrengen voor Black Friday na al die eerdere ‘aanbiedingen’.

Maar laten we ook even stilstaan bij het feit dat veel winkels nepaanbiedingen promoteren om argeloze consument naar hun site te lokken. De Autoriteit Consument & Markt is erop gebrand om dit aan te pakken, maar tot nu toe zijn er nog geen boetes uitgedeeld.

Dus wat hebben we hier geleerd? Black Friday in Nederland is een complete farce geworden. Het draait niet meer om goede deals of besparen op essentiële producten – het gaat alleen maar over geldverspilling en hebberigheid. Maar hé, wie ben ik om daar iets van te zeggen? Koop vooral die botox-behandeling met korting als je denkt dat het helpt tegen de leegte in je leven!