Skip to main content

Als het onderwijs een gezicht had, zou het die van een verwilderd kind met een rekenmachine in de ene hand en een fidget spinner in de andere zijn. En nu, met de introductie van de nieuwe doorstroomtoets, lijkt het alsof we dat kind een espresso hebben gegeven, gevolgd door een klap in het gezicht. Welkom in het circus dat ‘het Nederlandse onderwijssysteem’ heet, waar de clowns de leiding hebben en de leeuwen de hoge hoed dragen.

Basisscholen staan op hun achterste benen – en terecht. De resultaten van de nieuwe doorstroomtoets zijn binnen, en het enige wat ze bevestigen, is onze algemene scepsis. Alsof we ineens verbaasd zijn dat de soep in de schoolkantine al jaren smaakt naar verdriet en gemiste kansen. “Dit klopt gewoon niet,” jammeren ze. Nee, Sherlock, dat doen je schoenveters ook niet als je ze vastbindt met je ellende.

Gooi een dartpijl op wat onderzoeksresultaten en je hebt waarschijnlijk een accurater beeld van de capaciteiten van onze tere schooljeugd. Wist je bijvoorbeeld dat een recente studie aantoont dat huisdieren in basisschoolklassen de stress verminderen? Dat is fantastisch, want niets zegt ‘we hebben controle over de situatie’ zoals een cavia die beter kan rekenen dan Jan met de pet in groep 8.

Deze hele situatie is als een slechte grap, waarbij de punchline is dat we onze kinderen klaarstomen voor een wereld die draait op fake news en memes, in plaats van kritisch denken en logica. Dus, terwijl de onderwijselite zich druk maakt over doorstroomtoetsen, zitten onze kinderen in de hoek met een “Hoe word ik een influencer” handboek. Proost, Nederland. Jouw toekomst ziet er net zo rooskleurig uit als de carrière van een gemiddelde reality-tv-ster.

Bron: GOOGLE NEWS – Onrust op basisscholen over uitkomsten nieuwe doorstroomtoets: ‘Dit klopt gewoon niet’